Nákupy mají obrovskou moc. Každým nákupem dáváme najevo, co chceme – jaké ctíme hodnoty, jakou chceme budoucnost. Naše nákupní volby mají možná větší vliv na náš život a celou společnost, než volby do parlamentu či zastupitelstev.
Cena není všechno
U potravin se to již celkem uvědomujeme. Začínáme se dívat, odkud výrobek pochází, jak byl vyroben či vypěstován, co obsahuje za suroviny. Zjišťujeme, že pokud začneme kupovat kvalitní regionální potraviny, podpoříme lokální výrobce, kteří dají práci místním lidem. Ti pak budou mít peníze na to, aby si kupovali zase jiné služby a produkty – třeba od nás.
To však platí pro veškeré zboží a služby, které se na trhu nabízí. Pokud budeme prahnout po slevách za každou cenu, nebudeme řešit kvalitu, nebudeme pátrat po tom, kde, kdo a za jakých podmínek to vyrobil, tak ti poctiví a kvalitní výrobci prostě odpadnou. Takový charakter poptávky nahrává nepoctivcům a nekvalitním produktům, protože ty jsou schopny vítězit cenou. Ale to je asi tak všechno, co „dobrého“ mohou nabídnout.
Nakupovat zodpovědně
Při nakupování se snažím vždy hledat nějakou regionální variantu. Taky jednoznačně kladu důraz na kvalitu. Kupovat levné nekvalitní věci vyrobené na druhé straně světa za „nelidských“ podmínek či se značnou ekologickou zátěží, jejichž životnost už mnohdy nestačí pokrýt ani tu dvouroční záruku, je chování značně krátkozraké, neekonomické a neekologické. Byť to někdy může být o něco dražší, často zjistíte, že dokonce ve výsledku ušetříte. Těší mě tak kvalitní kožený opasek od paní Tatiany z Prahy a pana Hoffeldera ze Spišské Nové Vsi, taška od pana Jarolíma, zimní kabát mi ušije paní Barbora z Hodonína z látky, kterou prodává pan Hyrman v Prostějově. Příkladem takového „odpovědného“ nákupu mohou být i boty, které jsou sice anglické (koupeno však v ČR), ale s dlouholetou životností, protože je lze několikrát zrekonstruovat. Stejně tak baskytarové struny Elixír, které byť jsou několikanásobně dražší, než nejlevnější konkurence, vydrží hrát několikanásobně déle.
Co kupujeme, to dostaneme
Nechci jednoznačně odsoudit honbu za „levným z Asie“, mnohdy to může mít své opodstatnění a nebo nelze jinak. Spíš ale poukázat na to, jak svým nákupním chováním můžeme ovlivňovat náš budoucí život a při nákupu na to alespoň myslet.