Ze života

Proč spíme?

vložil Vladan 28. 12. 2018 0 komentářů

Lidé spěte! Tato parafráze dokonale vystihuje poselství knihy Proč spíme: Odhalte sílu spánku a snění. Napsal ji anglický neurovědec Matthew Walker. Jde o uznávaného odborníka, který se výzkumem a jeho dopady na člověk mnoho let zabývá. Nečekejte žádné esoterické pohádky. Profesor z Kalifornské univerzity jde do hloubky a vše je podloženo seriózními výzkumu buď přímo jeho, nebo jeho kolegů.

 

Kolik hodin jste dnes v noci spali? Pokud méně než osm, pak asi stejně jako většina lidstva trpíte spánkovou deprivací. O co přicházíte? Lidé, kteří si dopřávají dostatek spánku, jsou zdravější, chytřejší, štíhlejší, atraktivnější a šťastnější. Evoluce nás touto bezbrannou fází denního rytmu nevybavila náhodou!

Matther Walker

Dostáví se WOW efekt

Zní to neuvěřitelně? Na první dojem asi ano. Ale Matther Walker v knize tahá jeden výzkum za druhým a nenechá vás vydechnout. Po prvních pár kapitolách je vám jasné, že s tím spánkem to nebude jen tak. Že to není jen neproduktivní čas, který bychom nejraději minimalizovali na nejnutnější minimum. Tak si to ostatně moderní doba žádá. „Když nemůžeš, přidej víc…” zpívá se v jedné debilní české popůvce. Já bych jim to hned z placu přetextoval: „Když nemůžeš, tak se jdi, sakra, vyspat!”.

Podloženo fakty

Kniha ale není jen o tom, jak člověku spánková deprivace ubližuje. Dozvíte se i něco teorie – jaké jsou fáze spánku, co během nich v mozku probíhá, jak to mají jiní živočichové, jak se mění potřeba spánku v průběhu života, jaké aspekty mají na spánek vliv, samozřejmě přijdou na řadu také sny.  A mnoho dalších témat a tipů. Je tam prostě “asi tak zhruba všechno”.

Co je na tom všem nejhorší, že snad všechny zmiňované výzkumy (kterých jsou desítky a stovky) dopadly pro lidi hůř, než vědci čekali. Stačí spát dlouhodobě méně než 7 hodin denně a náš výkon (mentální i fyzický) jde drasticky dolů, zatímco riziko nejrůznějších nemocí a neduhů naopak drasticky nahoru. O desítky až stovky procent. Nejhorší je, že spánkovou deprivaci si člověk neuvědomuje, pokud není opravdu extrémní. Takže není problém být celý život spánkově deprivovaný. Akorát prostě umřete dřív. Pohoda.

A jestli si myslíte, že se stačí o víkendu dospat, tak velký prd. Pravidelný režim je základ kvalitního a dostatečného spánku. Pracujete na směny? Sorry, ale máte smůlu. Do své rakve tím zatloukáte hned několik hřebíčků.

 

Důkazy, které Walker předkládá, jsou víc než dostačující k tomu, abyste šli spát. Nejde o otázku volby, ale přežití. Čím kratší dobu spíte, tím kratší dobu žijete.

The Guardian

Pokud se aspoň trochu zajímáte o své zdraví (sportujete, zdravě jíte atd.), ale zanedbáváte spánek, tak máte dalšího koníčka. Spánek. Už se těšíte? A máte-li nějaký zdravotní problém, možná do sebe prášky cpete zbytečně a stačilo by prostě jen kvalitně spát. A nebo taky ne, ale proč si to zhoršovat, ne?

Co jsem si z toho vzal

O spánku už jsem tu několikrát psal. Nejsem s ním spokojený. Mám pocit, že nespím kvalitně, i když časově dostatečně dlouho. Ale je pravda, že jsem tím tehdy sledoval i to, že kdybych spal kvalitně, tak by mi třeba stačilo těch hodin míň. Tak na tuhle motivaci jsem po přečtení hodně rychle zapomněl 🙂 Kniha mě navedla na další věci, na které je potřeba se zaměřit. Takže, co jsem si z ní ještě vzal?

 

  • Přestal jsem pít každý den kávu. Dávám si jen výjimečně na chuť a co nejdřív.
  • Přestal jsem si dávat jen tak večer na chuť deci vína nebo malé pivo. Alkohol tak už jen občas ze společenských důvodů 🙂
  • Vstávám ještě o něco později než dřív (8:00 až 8:30) a vstávám většinou bez budíku. Zázrak! A to si stačilo prostě jen říct, vyspaný mozek se probudí tehdy, kdy chcete. Usínám kolem půlnoci, tak jak už to mám nastaveno docela dlouho.
  • Snažím se i o víkendu chodit spát co nejdřív a vstávat tak jak normálně. A zatím se mi to celkem daří!
  • Na počítači i v telefonu mám už dlouho nastavený noční režim –> potlačení modré složky světla. Teď jsem k tomu přidal ještě co největší „ozáření” denním světlem ráno a celkově prostě přes den co nejvíc světla do bytu, kde pracuju.
  • Plánuju pořídit chytré žárovky měnící svou teplotu v průběhu dne a simulující tak přirozené venkovní světlo, protože podle světla se vám seřizuje vnitřní bdělý / spací rytmus.
  • Co s knihou souvisí jen nepřímo, tak že jsem si upravil pracovní dobu. Dřív jsem nesnídal a na oběd chodil hned v 11. Ale svoje nejbdělejší a nejproduktivnější období mám cca do 13 hodin. Takže obědem jsem si ukusoval hodně z nejproduktivnějšího času. Teď  si ráno něco malého dám a na oběd chodím až po půl 13, pak se jdu třeba ještě projít. Odpoledne vím, že už jsem pracovně takový líný – jak kdy, záleží na pracovním přetlaku 🙂 Další fáze produktivity přichází kolem 19:00 a trvá až do té doby, než jdu spát. Ale to už s mi pracovat většinou nechce, tak ho věnuju koníčkům.

No a protože je po 10 večer, tak jdu pomalu do sprchy, do postele a chrnět 🙂

 

Proč spíme - Matthew Walker lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>

Bonus:

Ve sprše mě napadlo (snad vhodné) přirovnání toho, proč spíme. Člověk je jako letadlo. Let je bdění a kontrola mezi lety je spánek. Ta kontrola má přesně stanovené procesy a postupy (fáze) a trvá cca 7,5 – 8,5 hodiny, aby se všechno na 100 % zkontrolovalo, doplnilo, dalo do pořádku a celkově nachystalo na další let. Pokud necháváte na kontrolu méně času, některé procesy prostě neproběhnou vůbec, nebo neproběhnou 100%. Když to tak budete dělat dlouhodobě, zkracuje se životnost letadla a roste riziko, že se něco pokazí. Pokud navíc mechanici budou něčím rušeni (např. alkoholem či kofeinem), tak jim ani ten plný čas na kontrolu nebude stačit.


Podobné

Vlož komentář