Jídlo

Moje zkušenost s Paleo / Primal stravou

vložil Vladan 02. 03. 2016 0 komentářů

V článku Jíme, co potřebujeme? jsem se zmínil, že zhruba 3 měsíce dodržuju alternativní výživový styl. Jde o Paleo (respektive Primal) stravování, které omezuje v jídelníčku sacharidy a staví do popředí (zdravé) tuky, zeleninu a v menší míře bílkoviny. Má jít o návrat k přirozenější stravě.  Vlivem rychlého vývoje zemědělství je naše strava bohatá na sacharidy, na což se prý člověk ještě nestihl přizpůsobit. Cílem je také vyhnout se průmyslově vyrobeným potravinám a upřednostňovat kvalitní “přírodní” potraviny. Odkazy na zdroje informací o těchto výživových stylech naleznete na konci článku.

 

Less is more. #rare #beef #steak #foodporn #paleo #food #zpomalit_cz

Fotka zveřejněná uživatelem Vladan Košut (@dalajvladan),

Proč?

Navrhla to B., která měla dlouhodobě problém s nevolnostmi po jídle. Tak proč to nezkusit? Já experimentuju rád a uvědomoval jsem si, že toho o složení stravy moc nevím, a toto byl způsob, jak si udělat přehled. Taky jsem si dělal naději, že by mě to mohlo zbavit únavy, se kterou jsem v té době dost bojoval.

Co mi to dalo?

  • Představu o tom, jak lidské tělo pracuje se sacharidy a tuky.
  • Ověření si, že po tuku se nepřibírá a není třeba se ho bát! Ani toho živočišného.
  • Zjištění, že vybrat potraviny bez přidaného cukru a obilovin je velký problém.
  • Naučil jsem se jíst zeleninu, které si teď mnohem víc cením.
  • Že po vysazení sacharidů vnímám sladkou chuť i tam, kde bych ji dřív vůbec nečekal. Pro uspokojení chuti na sladké mi stačí mnohem méně sladké potraviny.
  • Zkušenost, že bez pečiva se úplně v pohodě obejdu.
  • Že po jídle (ani tučném) nejsem unavený a celkově během dne nezažívám výkyvy v pocitech hladu.
  • Výrazně se mi zlepšilo akné.
  • Zjištění, že mé okolí na to reaguje velmi vstřícně a často s osobním zájmem 🙂

Co mi to nedalo?

  • Nepostřehl jsem, že bych byl díky tomu méně unavený.
  • Stojí to čas navíc. Připravovat si jídlo vždy jen z čerstvých surovin dá prostě zabrat.
  • A stojí to i víc peněz. Maso, vajíčka, zelenina, ořechy jsou rozhodně dražší, než výrobky z mouky. O pečení z mandlové mouky nemluvě.
  • Správně by se měl vypustit alkohol. Nejsem žádný notor, ale pivo nebo víno si dám rád a ze společenských důvodů je pro mě nepít alkohol vůbec v podstatě nemožné.
  • Najíst se v běžné restauraci může být problém.
  • Řízek mezi dva plátky chleba si už na výlet nevezmu…

Co dál?

Po těch 3 měsících už jsem polevil. A to zcela záměrně. Striktní dodržování se doporučuje jen na začátek, aby člověk zjistil, o čem to je, pak také třeba kvůli hubnutí nebo ze zdravotních důvodů. Jinak zastánci tohoto způsobu stravování nelpí na 100% dodržování a vždy kladou důraz na individuální potřeby každého člověka. V restauracích a na návštěvách to zas až tak neřeším, i když se snažím vždy vybírat nějakou schůdnou variantu, tak aby “nepovolená” potravina nebyla podstatnou součástí jídla. Nebo si dám jen malé množství. Těstoviny ani omáčku s knedlíky jsem si od té doby ale ještě nedal 🙂

Zdroje

Sisson Mark - Primal Blueprint lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>

 

Současná paleo dieta - Loren Cordain lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>

 

Historie a rozdíl mezi Paleo a Primal výživou

Benefity Paleo výživy

(Ne)dovolené potraviny

Průvodce přechodem na Paleo

Základní fakta o ketóze

Terezka Balá: Můj život s Paleem a zdravotní komplikace

Videocast Petra Máry o Paleo dietě v poměrně striktní (ketogenické) podobě kvůli ulcerózní kolitidě


Podobné

Vlož komentář